Symfoniczny wieczór w Filharmonii Podkarpackiej: Kurpiński, Chopin, Dobrzyński

Od lewej: Jacek Rogala / Viet Trung Nguyen - materiały prasowe Filharmonii Podkarpackiej

Od lewej: Jacek Rogala / Viet Trung Nguyen - materiały prasowe Filharmonii Podkarpackiej

Piątkowy koncert symfoniczny w Filharmonii Podkarpackiej rozpocznie Uwertura do opery „Jadwiga, Królowa Polski” k. Kurpińskiego. W dalszej części wieczoru melomani usłyszą II koncert fortepianowy Chopina oraz I Symfonię F. Dobrzyńskiego.  Orkiestrę poprowadzi Jacek Rogala, a solitą wieczoru będzie wietnamski pianista Viet Trung Nguyen.

Sygnał trąbki wprowadzi słuchaczy w dostojny charakter Uwertury do opery „Jadwiga, Królowa Polski” K. Kurpińskiego (1785 – 1857) – dzieła będącego owocem współpracy kompozytora z wybitnym dramaturgiem Janem Ursynem Niemcewiczem. Opera napisana w burzliwym okresie dziejów Polski przypominała odległe czasy historii narodu, czyniąc między wierszami aluzje do wątków bardzo wówczas aktualnych. Pochodząca z opery Uwertura wykonywana jest do dzisiaj jako samodzielny utwór koncertowy, będący cennym przykładem polskiej literatury symfonicznej I połowy XIX wieku. Postać Kurpińskiego związana jest także z Koncertem fortepianowym f – moll op. 21 F. Chopina (1810 – 1849). To właśnie on dyrygował pierwszym publicznym wykonaniem tego dzieła w Teatrze Narodowym 17 marca 1830 roku. Robert Schumann z prawdziwym podziwem pisał o młodzieńczym Koncercie Chopina: „Nikt nie jest zdolny dorównać temu dziełu, którego rąbka tylko usty dotykać się godzi!…” Ocalić od zapomnienia udaje się również muzykę I. F. Dobrzyńskiego (1807 – 1867) – kolegi Chopina ze Szkoły Głównej Muzyki w Warszawie. Jednym z największych osiągnięć Dobrzyńskiego była nagroda na konkursie Towarzystwa Przyjaciół Muzyki w Wiedniu za II Symfonię c-moll op. 15. Znalazła ona uznanie w oczach samego F. Mendelssohna, który poprowadził dzieło od dyrygenckiego pulpitu, w lipskim Gewandhausie. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej przypomni tym razem I Symfonię B – dur op. 11 powstałą jeszcze w czasie studiów Dobrzyńskiego u J. Elsnera. Utwór dowodzi z jaką swobodą władał już wtedy młody kompozytor aparatem orkiestrowym.

AB 1 marca 2024r., piątek, godz. 19:00

SALA KONCERTOWA FILHARMONII PODKARPACKIEJ

ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII PODKARPACKIEJ

JACEK ROGALA – dyrygent

VIET TRUNG NGUYEN – fortepian

W programie:

  • K. Kurpiński – Uwertura do opery „Jadwiga, Królowa Polski”
  • F. Chopin – II Koncert f – moll op. 21
  • F. Dobrzyński – I Symfonia B – dur op. 11

 

Jacek Rogala

Jest absolwentem wrocławskiej Akademii Muzycznej, w której z wyróżnieniem ukończył studia: kompozytorskie pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (1990) oraz dyrygenckie pod kierunkiem Marka Pijarowskiego (1992). Od roku 2001 jest dyrektorem Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach i festiwali: Świętokrzyskie Dni Muzyki, Lato w Filharmonii, Festiwal Filmu i Muzyki. W 2012 zainaugurował działalność kieleckich filharmoników w nowej siedzibie, której budową był pochłonięty przez dekadę.

W latach dziewięćdziesiątych był asystentem dyrygenta we wrocławskiej Operze, a także współpracował jako stały gościnny dyrygent z Orkiestrą Capella Bydgostiensis. Następnie przebywał

na stypendium dyrygenckim im. Artura Rodzińskiego w The Cleveland Symphony Orchestra. W tym okresie pracował w Redakcji Muzycznej Polskiego Radia we Wrocławiu, był pełnomocnikiem Ministra Kultury i Sztuki do spraw muzyki, a następnie kierował Redakcją Muzyki Współczesnej Programu II Polskiego Radia. W 1999 sprawował kierownictwo artystyczne Dni Grażyny Bacewicz – festiwalu PR i TVP.

W latach 2000-2007 był prezesem, a do roku 2010 – wiceprezesem zarządu Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (ISCM), w którym kierował także Konkursem Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców. Udziela się jako juror konkursów wykonawczych i członek komisji programowych festiwali (m.in. Światowe Dni Muzyki Wrocław 2014, Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów w Bukareszcie 2013-2019, I Konkurs Wiolonczelowy im. D. Połońskiego w Łodzi 2021, Ogólnopolski Konkurs Młodych Dyrygentów w Białymstoku 2022). Jest autorem książki Muzyka polska XX wieku wydanej przez PWM (2000). Przez kilkanaście lat prowadził działalność dydaktyczną na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach. Obecnie jest kierownikiem Katedry Dyrygentury i profesorem Akademii Muzycznej w Łodzi. Od 2019 jest członkiem Rady Uczelni Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Był członkiem Rady do spraw Instytucji Artystycznych pierwszej kadencji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a obecnie jest członkiem trzeciej kadencji tej Rady. Od 2012 był wiceprzewodniczącym, a od 2021 jest przewodniczącym Zrzeszenia Filharmonii Polskich. Dokonał wielu prawykonań i nagrań radiowych oraz filmowych. Jego nagrania kompozycji 3 dla 13 Pawła Mykietyna (POR) oraz Concerto á rebours Tadeusza Wieleckiego (NOSPR) zwyciężyły na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1995 i 1999), a płyta z nagraniem utworu 3 dla 13 w roku 2009 otrzymała nagrody Fryderyk w dwóch kategoriach: Album Roku Muzyka Współczesna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej dokonał nagrań płytowych, w tym m.in. czteroczęściowy cykl pt. Album Polski, We Are From Here z muzyką Włodka Pawlika, Muzyka na otwarcie z utworami zamówionymi u polskich kompozytorów na pierwszy koncert w nowej siedzibie Filharmonii Świętokrzyskiej oraz muzykę Ryszarda Bukowskiego i Karola Anbilda. W latach 2007-2011 poprowadził prapremiery pięciu baletów współczesnych wyprodukowanych przez Filharmonię Świętokrzyską i Kielecki Teatr Tańca, w tym: Zdarzyło się w Jeruzalem K. Dębskiego i Pinokio M. Weinberga (premiera polska). Od roku 2013 we współpracy Filharmonii Świętokrzyskiej z UMFC w Warszawie prowadził doroczne spektakle w cyklu „Opera w Filharmonii” (W. A. Mozart, P. Czajkowski). Na swym koncie ma koncerty na wielu renomowanych festiwalach i konkursach w Europie, Azji i obu Amerykach. Jest także kompozytorem muzyki symfonicznej, kameralnej, chóralnej i elektronicznej. Jego utwory, poza Polską, wykonywane były w wielu krajach Europy i w Ameryce Północnej. Otrzymał brązowy medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, a za propagowanie polskiej muzyki współczesnej – nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAIKS.

 

Trung Viet Nguyen

Wietnamski pianista urodzony 30 września 1996 roku w Ha Noi od dziecka mieszkający w Polsce. Ukończył studia magisterskie u prof. Katarzyny Popowej-Zydroń w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. We wrześniu 2023 roku rozpoczął studia doktoranckie pod kierunkiem Kevina Kennera we Frost School of Music w Miami, USA.

Do jego ostatnich osiągnięć należą: zwycięstwo w XVII Ogólnopolskim Festiwalu Pianistycznym Chopinowskie Interpretacje Młodych w Koninie-Żychlinie (2021), V nagroda na Ogólnopolskim Konkursie im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2020), Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Wietnamie (2019) i III nagroda na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Karlovac w Chorwacji (2019). W 2021 wziął udział w XVIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Koncertował w Europie: Niemczech, Francji, Rosji, Ukrainie, Węgrzech i w Polsce, oraz w Stanach Zjednoczonych, Tajlandii, Korei Południowej, Japonii i Wietnamie. W trakcie wystawy światowej „Expo 2020” w Dubaju dał cykl recitali w ramach koncertów NIFC w Polskim Pawilonie. W listopadzie 2022 zadebiutował w Seoul Arts Center w Korei Południowej, natomiast w 2023 odbył tournée koncertowe po Japonii, zarówno z recitalami solowymi, jak i z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej.

Jako solista wystąpił z Vietnam National Symphony Orchestra, Hanoi Symphonic Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą Polskiego Radia czy Orkiestrą Filharmonii Lubelskiej, m.in. pod batutą takich dyrygentów jak: Le Phi Phi, Honna Tetsuji, Łukasz Borowicz, Marek Pijarowski, Wojciech Rodek czy Jacek Rogala.

Pianista wykonuje także muzykę kameralną współpracując m.in z Ulysses Quartet, Arod Quartet oraz Arso Quintet. W dotychczasowym dorobku ma występy m.in. na festiwalach im. Artura Rubinsteina w Łodzi (2019, 2022), Frost Chopin Piano Festival w Miami (2018, 2019), na koncertach chopinowskich w Żelazowej Woli, Muzeum Fryderyka Chopina czy w Łazienkach Królewskich. Brał udział w licznych kursach mistrzowskich, prowadzonych między innymi przez: Tatianę Shebanovą, Dang Thai Sona, Kevina Kennera, Dmitri Alexeeva, Ewę Pobłocką, Wojciecha Świtałę czy Andrzeja Jasińskiego

 

 

Facebook Google+ Twitter
Reklama

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać komentarze





Dzisiaj, 27.04.2024
Jutro, 28.04.2024
Wtorek, 30.04.2024
Środa, 01.05.2024
Czwartek, 02.05.2024
Piątek, 03.05.2024
Sobota, 04.05.2024
Niedziela, 05.05.2024
Wtorek, 07.05.2024
Środa, 08.05.2024
Czwartek, 09.05.2024
Piątek, 10.05.2024
Sobota, 11.05.2024
Czwartek, 16.05.2024
Piątek, 17.05.2024
Sobota, 18.05.2024
Niedziela, 19.05.2024
Piątek, 24.05.2024
Sobota, 25.05.2024
Pojutrze, 29.04.2024
Poniedziałek, 06.05.2024
Niedziela, 12.05.2024
Poniedziałek, 13.05.2024
Wtorek, 14.05.2024
Środa, 15.05.2024
Poniedziałek, 20.05.2024
Wtorek, 21.05.2024
Środa, 22.05.2024
Czwartek, 23.05.2024
Niedziela, 26.05.2024
Poniedziałek, 27.05.2024
Wtorek, 28.05.2024
Środa, 29.05.2024
Czwartek, 30.05.2024
Piątek, 31.05.2024
Sobota, 01.06.2024
Niedziela, 02.06.2024
Poniedziałek, 03.06.2024
Wtorek, 04.06.2024
Środa, 05.06.2024
Czwartek, 06.06.2024
Piątek, 07.06.2024
Sobota, 08.06.2024
Niedziela, 09.06.2024
Poniedziałek, 10.06.2024
Wtorek, 11.06.2024
Środa, 12.06.2024
Czwartek, 13.06.2024
Piątek, 14.06.2024
Sobota, 15.06.2024
Reklama
Reklama